Co z tą edukacją?
Gdy ruszaliśmy z projektem etnotank.pl w końcu 2022 r., oczywistym było dla nas, że jednym z priorytetów powinna stać się edukacja, ujmowana w szerszym kontekście procesów zachodzących na Kaszubach i Pomorzu. Było to zgodne z głównym zadaniem etnotanku, czyli tworzeniem wiedzy obywatelskiej społecznie użytecznej. Jeszcze inaczej można powiedzieć, że założyliśmy sobie, aby myśląc o przyszłości, opierać się na rzetelnej diagnozie sytuacji obecnej, nie pomijając jednak dziedzictwa i dotychczasowych doświadczeń. Edukacja do takiej refleksji nadaje się szczególnie, bo jeśli chcemy animować debatę publiczną wśród Kaszubów, wokół Kaszubów i na tematy kaszubskie, to kwestii edukacyjnych zabraknąć nie może – one wszak skupiają w sobie kluczowe pytania o tożsamość, przekaz kulturowy, aktywność, postawy wobec własnej społeczności itd. Od samego początku założyliśmy również, że debata o Kaszubach animowana w ramach entotank.pl powinna być wielogłosowa, otwarta, wielokontekstowa, wielopokoleniowa i wielotematyczna. I to także znakomicie koresponduje z kwestiami edukacyjnymi, bo aby zrozumieć to, co się dzieje w tej sferze, trzeba przyjmować różne perspektywy i być otwartym na różne głosy i stanowiska.
Oczywiście, to nie jest tylko specyfika edukacji kaszubskiej! Toczy się dzisiaj mnogość debat o edukacji, jej problemach, formach, celach i zadaniach – nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach. Można śmiało powiedzieć, że trudno znaleźć temat ważniejszy w tym sensie, że w nim zbiegają się niejako wszystkie inne: ekonomia, polityka, obywatelskość, środowisko, migracje, relacje, kondycja psychiczna itd. No i oczywiście kompetencje przyszłości.